ADS

Ahad, 28 Jun 2015

Peranan dan Tanggungjawab 'Seranta (Felda)

Pengenalan
Unit Seranta (FELDA) telah ditubuhkan pada bulan Mei 1981 iaitu kira-kira 27 tahun yang lalu. Pada peringkat awal penubuhannya, Jabatan telah diletakkan di bawah Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi. Berikutan dengan penstrukturan semula kementerian-kementerian pada 27 Mac 2004, Jabatan telah dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri apabila FELDA diletakkan di bawah tanggungjawab YAB. Perdana Menteri bermula pada bulan Jun 2004 sehingga kini. Kini, Pejabat Unit Seranta (FELDA) terletak di Aras 2, Blok Barat, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya dengan jumlah pegawai seramai 112 orang.
Seranta bermaksud pegawai yang tugasnya mewujudkan dan memelihara hubungan baik antara organisasi/institusi yang dianggotainya dengan orang ramai serta meningkatkan imej organisasi/institusi yang berkenaan. Antara bidang tugas Seranta ialah memantau sosio politik warga FELDA yang keseluruhannya berjumlah hampir 2 juta orang.
Dengan itu peranan Seranta (FELDA) jika dihayati lebih mendalam  adalah bagi memastikan FELDA kekal sebagai warisan berharga amanah pusaka yang perlu dipelihara dan dipertahankan selamanya. 
Agenda
Seranta (FELDA) masih dapat meneruskan agenda mendokong aspirasi Kerajaan amnya dan 5 matlamat Aspirasi FELDA Glokal khususnya iaitu Peneroka Masyarakat Contoh Luar Bandar; Peneroka Berpendapatan Menengah; Membina Generasi Baru Warga FELDA; FELDA sebagai Pelaku Global; dan Memperkukuh Budaya Organisasi FELDA sebagaimana yang kita hasratkan.

Menjelaskan semua dasar-dasar Kerajaan yang akan dilaksanakan, sedang dilaksanakan dan telah dilaksanakan oleh Kerajaan kepada kumpulan sasar yang terlibat

Memenangi hati dan pemikiran kumpulan sasar dan seterusnya mengekalkan sokongan mereka terhadap usaha-usaha Kerajaan di dalam meningkatkan taraf hidup khususnya warga peneroka FELDA dan masyarakat yang mempunyai hubungan dengannya.

Mengenalpasti, menyesuaikan dan melaksanakan tindakan-tindakan yang wajar akibat daripada pelaksanaan dasar-dasar Kerajaan dengan kerjasama agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri dan agensi lain yang berkaitan khususnya FELDA.

Mendapatkan maklumat mengenai perkembangan sosiopolitik dan ekonomi di rancangan-rancangan FELDA dan memproses maklumat berkenaan untuk dijadikan asas tindakan seterusnya

Menyebar dan memberikan maklumat serta menjelaskan isu-isu semasa kepada warga peneroka FELDA serta masyarakat berkaitan dalam pelbagai bentuk media seperti media cetak, media elektronik atau bersemuka.

Mengadakan seminar, dialog, lawatan sambil belajar, forum, ceramah, pameran dan aktiviti lain yang sesuai kepada kumpulan sasar serta menjadi penyelaras kepada kursus-kursus yang dianjurkan.

Memantau keberkesanan pelaksanaan program FELDA program FELDA serta memberikan input dan cadangan kepada YAB. Timbalan Perdana Menteri bagi menangani isu-isu khusus yang berbangkit mengenai warga peneroka FELDA.

Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan dari semasa ke semasa serta mengemukakan laporan kepada pucuk pimpinan Negara yang meliputi perkembangan terkini secara umum mengenai politik, ekonomi dan sosial bagi kawasan di bawah pengawasan Unit Seranta.

Komitmen

Komitmen ini diterjemahkan oleh Seranta (FELDA) melalui pelaksanaan Program IKTIRAF (Ikatan Hati Warga FELDA) yang menjadi penyatu semua warga FELDA di serata Malaysia melalui 5 komponennya iaitu Anugerah, Iktikaf, 

Iktikad, Iltizam Sahabat Seranta dan Majlis Perundingan Warga FELDA (MPWF). Seranta(FELDA) akan gerakkan dan semarakkan bersama selaras dengan konsep 1Malaysia: Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan. 

Istiqamah

Seranta (FELDA) akan terus mara dan ikhlas beristiqamah melaksanakan tugas dan memberikan perkhidmatan terbaik bagi meningkatkan kualiti insaniah, memperkasa organisasi setempat dan menyuburkan semangat muhibah di kalangan warga FELDA dan masyarakat Malaysia amnya. Semoga segala usaha dan perjuangan murni ini akan sentiasa mendapat keredhaan dan kerahmatan daripada Allah SWT.

Piagam Pelanggan

Pelanggan adalah terdiri daripada warga FELDA (generasi pertama, kedua, ketiga), agensi-agensi di bawah FELDA, agensi-agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri terutamanya YAB. Perdana Menteri dan YAB. Timbalan Perdana Menteri.
Iltizam kami adalah untuk memberikan yang terbaik:-
  • Memberikan input terkini dengan tepat, betul dan pantas kepada YAB. Perdana Menteri dan YAB. Timbalan Perdana Menteri atau pegawai mereka dalam masa kurang daripada 24 jam selepas berlaku peristiwa penting dalam kawasan FELDA.
  • Menyediakan bahan-bahan maklumat yang bermutu dan laporan maklum balas yang tepat, semasa dan sahih dalam masa 24 jam selepas berlaku sesuatu peristiwa penting dalam kawasan FELDA kepada pelbagai agensi yang berkaitan.
  • Memberikan khidmat nasihat dan cadangan balas kepada warga FELDA serta membantu agensi-agensi awam yang berkaitan supaya keperluan pelanggan dapat dipenuhi dengan berkesan dalam masa 3 hari selepas aduan dibuat.
  • Memberi taklimat, ceramah dan input kepada pelanggan dalam masa seminggu ke 317 rancangan FELDA tentang isu semasa yang berlaku khususnya kepada pemimpim peneroka dan penerokawati.
  • Memberi khidmat sokongan yang berkualiti kepada warga FELDA dalam pelbagai aspek dengan kaedah komunikasi terkini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan